Min Qolbi

"Verily in the remembrance of God do hearts find rest." (13:28)

Semasa cuti summer yang lepas, my family had a small gathering with my dad's side of the family. Then, as usual... exchange of greetings, news of recent events in the family, aunts talking about their own husbands, children, grandchildren and uncles talking about business affairs. Agak terasa left out di sebalik perbualan mereka but I really like listening to one of my uncle's stories; he likes theology. His interest in religion is somewhat profound. Tetapi aku akui, pegangannya memang sesat. Tetapi yang menariknya, dia sangat berminat tentang Islam and there was one time, he said that Malaysian education should incorporate teachings of the Quran for the students not only for Muslim students but also for other students too. And economically as well. He admitted that the prophet saw was the best example of how we should live our life, moderately and not too over the top. He was also amazed at how Nabi Muhammad s.a.w. managed to spread Islam more than 2/3 of the world. Aku mengangguk tanda setuju, gembira pula ada orang berfikir sedemikian.

But the part which aggravates me the most was when he talked about how all the religions are the same; they convey only one thing. Truth. Bukan itu sahaja; kadang-kadang dia suka menafsir ayat2 Quran mengikut pandangan dia sendiri. Dia akui yang dia selalu juga berjumpa dgn ustaz2 utk bertanyakan hal2 Islam but when time doesn't really stand on his side, he results to reading it according to his own point of view. Dia berminat dengan Islam tetapi pada masa yang sama, dia tetap pada pendirian Buddhism dan Christian atau apa2 sahaja yang dipegangnya.

Pada pendapat aku, ilmunya tentang Islam masih di permukaan sahaja dan dia hanya mengambil bahagian2 yang dia rasa "convenient" kepada dirinya. Ibaratnya seperti jika dikatakan sekuntum bunga itu cantik dan diambilnya satu kelopak atau daunnya sahaja, masakan kita tahu sama ada bunga itu cantik atau tidak???

Semoga dia diberi hidayah oleh Allah. Semoga kelak dia membaca Quran bukan semata-mata untuk menambah ilmu atau membuat kajian atau sebagai penglipur lara sahaja, tetapi dia membaca dan belajar untuk melaksanakan, untuk menjadikan Quran sebagai garis panduan hidup dan meng"establish" hubungan yang lebih erat dengan Allah. Kesimpulannya, semoga kita semua mempunyai perasaan sebegitu terhadap Al-Quran Al-Karim.

Seperti kata Sayyid Qutb,"Perasaan ini jugalah yang menanam Al-Quran ke dalam jiwa mereka hingga ia meresap menjadi panduan dalam gerakan mereka, ia melahirkan pelajaran yang menggerakkan aktiviti, pelajaran yang tidak lagi merupakan teori yang bersarang di dalam kepala manusia dan di halaman kertas dan akhbar-akhbar sahaja, bahkan ianya menjadi kenyataan yang melahirkan kesan dan peristiwa yang mengubah garisan hidup."

"Bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) al-Qur'an sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil)" 2:185

4 comments:

hurm....may Allah gives us light upon d light

yup, amin... =) "Perumpaan cahaya Allah, adalah seperti lubang yang tak tembus, yang di dalamnya ada pelita besar. Pelita itu dalam kaca (dan) kaca itu seakan-akan bintang yang bercahaya seperti mutiara, yang dinyalakan dgn minyak dari pohon berkahnya, iaitu pohon zaitun yang tumbuh tidak sebelah timur sesuatu dan tidak pula sebelah baratnya, yang minyaknya saja hampir2 menerangi, walaupun tidak disentuh api. Cahaya di atas cahaya" 24:35

somehow i nearly forgot your dad is a chinese. hehe.

its interesting to meet someone like that. have i told you bout a guy at my hostel???

yeah, people tend to overlook that.. but it doesn't really matter.

no, what about the guy at your hostel?