Min Qolbi

"Verily in the remembrance of God do hearts find rest." (13:28)

Salam wrt,

Aunt Swee Moi's funeral ceremony went smoothly, kata abangku. She was cremated katanya lagi. Semoga ayah di rumah dapat tabahkan hatinya. Tidak dapat kukirimkan apa2 kepadanya kecuali kalam-kalam Allah...

Somehow, it might seem imperceptible to us... but I realized how with the smallest of things, or the biggest of things, Allah could make us happy if He wanted to. Like the rain (yes, I really love the rain).. Some people might say, "Oh, it's raining again.." and continue doing whatever it is they're doing but some might jump up and down with happiness and feel a sense of relief and hope. To me, rain is a sign that Allah is still here, right here beside us, caressing us with every drop of rain.

"Allah-lah yang mengirimkan angin, lalu angin itu menggerakkan awan dan Allah membentangkannya di langit menurut yang Dia kehendaki, dan menjadikannya bergumpal-gumpal, lalu kau lihat hujan keluar dari celah-celahnya, maka apabila Dia menurunkannya kepada hamba-hambaNya yang Dia kehendaki tiba-tiba mereka bergembira.."
Ar-Rum, 30:48

Kita sering mabuk dengan kegembiraan dan asyik dalam kejayaan yang kita peroleh sampai kadang-kadang kita lupa semua kekuasaan, semua kekuatan yang kita ada bukanlah milik kita. "Strength is with none but Allah"! Every victory that we achieve, every paper that we score, every exam that we succeed with flying colours, it is all in the power of Allah. Dia berkuasa untuk menjayakan kita dan Dia juga berkuasa untuk menggagalkan kita.

And because of our inevitable tendency to forget, Allah reminds us that with every victory we achieve, always remember to tasbih and istighfar.

"Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan, dan engkau melihat manusia berbondong-bondong masuk agama Allah, maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampunan kepada-Nya. Sungguh, Dia Maha Penerima Taubat."
An-Nasr, 110:1-3

Tetapi kenapa Allah nak beri kita kemenangan? Maybe it is a test from Him to see how grateful we are towards Him. Do we still remember Him after all the achievements and the success? Sedar tak sedar, setiap masa pun kita diuji, di kala sedih dan juga di kala kita gembira.

And...

"(Ingatlah), ketika kamu memohon pertolongan kepada Tuhanmu, lalu diperkenankan-Nya bagimu,"Sungguh Aku akan mendatangkan bala bantuan kepadamu dengan seribu malaikat yang datang berturut-turut." Dan tidaklah Allah menjadikannya melainkan sebagai kabar gembira agar hatimu menjadi tenteram kerananya. Dan kemenangan itu hanyalah dari sisi Allah. Sungguh, Allah Mahaperkasa, Mahabijaksana."
Al-Anfal, 8:9-10

Sweet kan Allah? Memberi kita kemenangan hanya kerana Dia tahu, kita gembira dengan kemenangan itu (setelah berusaha gila2)...

Oleh itu, ingatlah Allah pada setiap masa... =)



ps. blog akan hiatus... (walaupun sblm ni byk je hiatus2nya)

Wallahu'alam.





Pemergianmu membuatku sedih, rindu menggamit kalbu...
Seribu kesalan kerana tak dapat kuluahkan semuanya, tak mampu untuk melakukannya...
Gelak tawamu dan keceriaanmu akan sentiasa mengiringi perjalananku...
Ketabahanmu akan sentiasa kuingati.
Terima kasih kerana sentiasa menyokongku..

Aunt Goh Swee Moi
(1949-2009)